Specialklasser
Næshøjskolen er en folkeskole, der har tilknyttet 2 specialklasser for elever i kategorien "specifikke". Dette er specialklasser for elever med intellektuelt funktionsniveau inden for normalområdet og specifikke
vanskeligheder (fx autisme, ADHD, angst mv.).
I hver specialklasse er der ca. 8 elever, hvor der altid er to voksne til stede. Vi har to specialklasser, der hver dækker 2 årgange. En 2.-3. E og en 4.-5. E klasse.
Går man i specialklasse er man også en del af hele Næshøjskolen og hele det samlede værdigrundlag for skolen.
Vi er i vores arbejde meget optaget af at prøve at skabe et klassefællesskab i vores specialklasser, da det er et godt fundament for at udvikle sig fagligt og personligt. Vi arbejder med klasseregler og klar struktur, så eleverne har noget at læne sig op ad.
For at der kan finde læring sted, skal den enkelte elev være indlæringsparat, hvilket vi arbejder med på både individ- og klasse niveau. Det er afgørende, at elevens og klassens trivsel er i højsæde. Den faglige undervisning er overordnet underlagt de nationale- og fælles mål.
Eleverne i de enkelte specialklasser ligger fagligt på flere niveauer, hvilket undervisningen tager udgangspunkt i. Vi arbejder med undervisningsmaterialer på et bredt fagligt niveau og undervisningen differentieres og tilpasses den enkelte elevs niveau og kompetencer. Vi arbejder med anerkendelse, gentagelser og tryghed i undervisningen.
Vi arbejder meget med den sociale dannelse, der for os handler om at træne eleven i at kunne begå sig i forskellige sociale sammenhænge lige fra frikvarterer til klasserum til det omgivende samfund. Den sociale dannelse tager udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger og sigter mod en stigende grad af indre styring, så eleverne opnår både respekt for andre og for sig selv.
Vi optager løbende nye elever i vores specialklasser. Når en elev starter i en specialklasse, afholder vi et indslusningsmøde. På mødet deltager som minimum forældre, afgivende skole og PPR. Formålet med mødet er at skabe rammerne for, at eleven kan få en god skolegang på skolen. Vi vil derfor blandt andet vende gensidige forventninger til hinanden samt de særlige udfordringer den enkelte elev har.
Eleverne i specialklasserne skal årligt revisiteres. Det sker i september, hvor forældrene modtager en elevplan i e-Boks, der beskriver eleven og dennes udvikling. Elevplan bliver underskrevet af forældrene. Der er mulighed for at revisiteringen kan følges op af et statusmøde, der afholdes, hvis der er overvejelser om, at undervisningstilbuddet bør ændres eller ophøre.
Samarbejdet mellem skole og hjem bygger på gensidighed med elevens udvikling og trivsel i fokus. Det er afgørende, at samarbejdet bygger på åbenhed og ærlighed og altid i en god tone. Det er vigtigt, at forældrene sørger for, at deres barn møder læringsparat i skole. Det vil sige, at eleven har fået sin søvn, fået morgenmad og en madpakke samt skoletaske med. Dette giver skolen, de bedste forudsætninger for at hjælpe eleven til læring, trivsel og udvikling. Samarbejdet tilpasset den enkelte elev og familie.
Skole-hjemsamtalerne har til formål at belyse elevens sociale og faglige udvikling. En udvikling både hjem og skole støtter op omkring. Samtalerne aftales efter behov, samt fast i forbindelse med de årlige revisiteringer.
I forbindelse med problematikker, der rækker længere end blot i skolen, indkaldes der til netværksmøde. Her inviteres også parter såsom socialforvaltningen og PPR, der kan hjælpe til øget trivsel og udvikling.
Den daglige kommunikation om mindre informationer foregår via Aula eller klassetelefon. Rammen for det spontane behov for telefonisk kontakt aftales med klasseteamet.
Skoleugen er organiseret som almindelige skoledage fra mandag-fredag.